Ytan

ytan

Många undrar från vilka platser jag hämtar motiven till mina målningar. Eftersom de flesta av mina målningar utspelar sig i den Svagiska Unionen så kan det vara lite knepigt att svara på den frågan. Jag kan rekommendera att begrunda mina tecknade kartor och sedan följa hänvisningen till själva målningen – som i detta fall: Målningen ”YTAN” utspelar sig på Druvans plats i 10:e arrangementet i Sveaborg. Vi ser en man i mitten av bilden – kan det vara Rocco Rivarossi? – och han har troligen promenerat på Den Store Kompositörens Gata och nu styr han stegen mot Svedens Borgs gata eller är det mot Musikaliska Akademien? Alldeles intill denna YTA som vår
herre befinner sig i finner vi till vänster nöjespalatset Trinity och till höger kan man slinka in på Den Store Kompositörens Conditori eller också ta tunnelbanespårlinjerna A eller E söder- eller norrvart.
Det är något som har hänt vid denna tidpunkt. Men vad?

Arbetsprocessen med denna bild gick i flera steg. Det började med att jag tog ett fotografi – ja, det var i Paris, i närheten av Gare du Nord, men det kunde lika väl ha varit från en film eller någon annan bild som jag har hittat i t.ex. en bok eller på nätet. I photoshop bearbetade jag fotografiet så att det passade mina syften – d.v.s. Druvans plats i Sveaborg – och sedan skrev jag ut bilden på ett bra teckningspapper i knappt A4-format och jobbade vidare i blyerts. Detta blev en originalteckning som jag hade med på utställningen ÅTER i november 2008. Därefter tog min gallerist, Bengt Tornvall, intiativet att förlägga denna teckning som litografi, vilken trycktes strax före jul 2008. Litografin trycktes på Sibirien Lito i tre färger och i ett mycket större format än teckningen. Nästa steg var att jag tog ett litografiblad som låg utanför upplagan (som normalt skulle ha makulerats) vilket jag monterade upp på en träskiva/pannå i ett ännu större format (60×50 cm). Pannån preparerades med lim och plastlack så att det gick att måla på den. Först målade jag i akryl och gjorde då önskade ändringar, t.ex. att mannen (Rocco?) har vänt på sig. Därefter så har jag fortsatt i oljefärg i åtskilliga skikt. Eftersom oljefärg torkar långsamt så blev det många arbetspass under januari och februari 2009. När bilden var klar ställdes den ut på Galleri Sjöhästen på Lidingö våren 2009 och på Edsvik konsthall hösten 2010. Bilden fick också illustrera Företalet i boken ”A la Prima” (sid 13).

Berättelsen fortsätter dock och ett nästa steg är kanske att jag förstorar upp Den Store Kompositörens Conditori och undersöker vad som hände där….

detalj-Pl-T-Nord-med-spårrlinjer--kopia